فتوبلاگ پرپروک

عکس‌های روح‌اله بلوچی

فتوبلاگ پرپروک

عکس‌های روح‌اله بلوچی

سفرنامه عمان- سفرنامه مسقط- Oman -Musqat


بعد از اقامت چند روزه در کشور امارات با ویزایی که از قبل برای  ورود به عمان گرفته بودم عازم مسقط پایتخت این کشور  شدم (قیمت ویزای عمان در آژانسهای مختلف داخلی نوسانات عجیبی داره) ، بلیط پروازم رو از ایرلاین فلای دبی گرفتم.. مدت پرواز از دبی تا مسقط کمی کمتر از یک ساعت و حدودا پنجاه و پنج دقیقه ست ، شهر قدیمی مسقط پایتخت عمان (یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان) در بیشتر مناطقش محصور بین کوه و دریاست و مثل بیشتر شهرهای بندری در طول ساحل گسترش پیدا کرده ، فرودگاه در غربی ترین قسمت مسقط و در نزدیکی شهر سیب قرار داره..قبل از فرود هواپیما از پنجره ، شما با دورنمایی از شهر روبرو میشین که بیشتر شامل خونه ها و ساختمونهای دو سه طبقه سفید رنگه .. در کل شهر مسقط شما با برجهای بلندمرتبه و آسمانخراش روبرو نمیشین و بیشتر ساختمانها سه چهار طبقه و به ندرت ساختمانی رو پیدا میکنین که نهایتا پنج یا شش طبقه داشته باشه.. بعد از نزدیک به پنجاه دقیقه هواپیما در فرودگاه مسقط به زمین نشست ، ترمینال ورودی فرودگاه یک ساختمان دو طبقه ست که نمای خارجی اون معماری سنتی داره.. پرسنل فرودگاه و پلیس چک پاسپورت مودب و خوش برخورد و جالب اینکه با ایرانیها رفتار بسیار محترمانه ای دارن.. نکته جالب اینکه بر طبق مشاهده خودم و تجربیات قبلی دوستان ، در فرودگاه مسقط  و در گیت ورودی و صف چک پاسپورت سعی میشه سه قشر کمترین معطلی داشته باشن و نهایت احترام رو در قبالشون دارن و معمولا بدون نوبت از گیت عبور داده میشن ..افراد مسن ، زنانی که بچه بغل دارن و  ایرانیها !!

عمان در این چند سال اخیر سرمایه گذاری زیادی رو داشته در جهت جذب توریست و به همین دلیل در سال 2012 مسقط بعنوان پایتخت گردشگری اعراب انتخاب شد. بعد از مهر ورود با تاکسی به هتلی که از قبل رزرو کرده بودم در منطقه خویر (یکی از محله های غربی مسقط) رفتم. کرایه تاکسیها در این کشور بالاست و مسافتهای سه چهار کیلومتری کرایه ای معادل سی چهل هزار تومن میشه ، واحد پول عمان ریال عمانی و در حال حاضر هر ریال عمان تقریبا معادل یازده هزار تومن هست.!!!

در بدو ورود به خیابانهای مسقط چند مورد کاملا جلب توجه میکنه ، خلوتی و عریض بودن خیابانها ، تمیزی معابر و وجود تپه ها و صخره های بزرگ درون شهر که خیلی از خیابانها بصورت مارپیچ به دور این بلندیها امتداد داره .

هتلی که رزرو کردم در خیابان Aladab هست و تعدادی از مجتمع های بزرگ تجاری مسقط در نزدیکیش قرار دارن ،

قیمت هتلها در این شهر به هیچ وجه ارزون نیست و با توجه به ساختار شهر و نوع توریستهایی که میان بعید میدونم هاستل و یا مهمانپذیر ارزون قیمتی وجود داشته باشه.

میانگین قیمتهای هتل در قسمت قدیم و منطقه مطرح Mutrah  کمی ارزونتره ، ولی از اونجاییکه امکان رزرو غیر حضوری برام میسر نبود مجبور شدم در غرب مسقط هتل بگیرم.

بعد از اقامت در هتل ، مابقی روز رو به گشت و گذار در اطراف هتل سپری کردم.خیابانها تمیز و حتی در ساعات عصر و شب نیز خلوت..ترافیک به چشم نمیاد و سر تقاطع بعضی از چهارراهها شاید بزور چند تا ماشین پشت سر هم پشت چراغ قرمز قرار بگیرن. هوا بسیار تمیز و در این فصل کاملا خنک و شبها نیاز به یک لباس گرم احساس میشه.

مراکز تجاری  Avenues  و Grand mall دو مرکز تجاری بزرگ و شیک مسقط هستن که در همین منطقه خویر قرار دارن.

روز بعد برای دیدن قسمتهای قدیمی مسقط و تعدادی از اماکن دیدنی به سمت مطرح Mutrah و اطرافش راه میفتم.. فاصله مطرح تا اینجایی که اقامت دارم حدودا بیست و پنج کیلومتره.. برای رفت و آمد در مسقط و اطرافش در بعضی از مسیرها اتوبوسهایی وجود داره که با توجه به بعد مسافت با عوض کردن چندین ایستگاه میشه به مقصدتون برسین. در این شهر و کلا در کشور عمان مترو و قطار وجود نداره.. عمان از معدود کشورهایی هست که به سیستم حمل و نقل ریلی مجهز نیست.. در امتداد ساحلی منطقه مطرح و در فاصله تقریبا شش هفت کیلومتری شرقی و در مجاورت دریا به کاخ سلطان قابوس میرسین  ، تعدادی از ساختمانهای دولتی با معماری خاص سنتی هم در این قسمت قرار دارن  ، محوطه اصلی کاخ سلطان قابوس گیت ورودی نداره و بدون هیچگونه دریافت بلیطی شما تا مقر اصلی میتونین بعنوان توریست از این کاخ دیدار داشته باشین.. بر بلندای ارتفاعات اطراف کاخ سلطان قابوس دو قلعه قدیمی شهر وجود دارن (قلعه میرانی و قلعه جلالی)..

به رغم اینکه این قسمت معروفه به منطقه حکومتی ، ولی شما آزادانه میتونین در همه مسیرها و خیابانهای اینجا تردد داشته باشین و شاهد برخورد مهربانانه گاردهای امنیتی باشین. تک و توکی توریست اروپایی در اینجا به چشم میان ولی شهر کماکان خلوت و کاملا بدون ترافیک و شلوغی. 

از منطقه کاخ عالم و دیدنیهای اطرافش تا مرکز مطرح که بازار سنتی قدیمی مطرح قرار داره ، حدودا پنج شش کیلومتر راهه که بصورت تفریحگاه ساحلی و پارکها و فضای سبزساخته شده... اگه هوا خنک باشه کل این مسیر رو میشه براحتی پیاده اومد ، 

پارک ریام و تندیس عظیم گشته سوز در همین مسیر هستن .در ادامه به بافت قدیمی مطرح و بازار سنتی قدیمی میرسین که در منطقه هلالی شکل ساحلی کورنیچ قرار دارن.

فضای بازار قدیمی مطرح پر هست از بوی گشته و عود و ادویه جات و صنایع دستی نقره ای فراوان. خنجر غلاف شده سمبل صنایع دستی عمان یکی از سوغاتیها یی هست که میتونین در اینجا بخرین ، حتما چونه بزنین و تخفیف بگیرین چون قیمتها اصلا متر و معیار خاصی نداره..حتی در کرایه تاکسی هم اگه چونه بزنین مطمئنا با قیمت مناسبتری به مقصد میرسین .

تعدادی فروشگاه شیرینی مخصوص عمان (حلوا مسقطی یا حلوا عمانی) هم در این منطقه دیدم که مزه و طعمش با این چیزی که ما توی ایران بعنوان حلوا مسقطی میشناسیم زمین تا آسمون متفاوته و بسیار لذیده. رستورانهای متعددی در مسقط و همچنین در منطقه مطرح وجود داره که علاوه بر سرو غذاهای مختلف عربی و هندی و محلی ، سر لیست منو  اونها یک نمونه غذای مختص به عمان وجود داره که خیلی خوش طعمه... "شوا" تلفیقی از گوشت بره کبابی ادویه دار که لای ذغال پخته شده به همراه برنج معطر و مخلفات همراه

ساحل منطقه مطرح و مجموعه بازار و بافت سنتی و قدیمی مطرح جایی هست که بیشتر مورد توجه توریستهای اروپایی و امریکاییه. و جای مناسبی هست برای خرید سوغاتی و آشنایی با صنایع دستی سنتی عمان.

شغل طلاسازی و نقره سازی ، تولید عود معطر و خوشبو بهمراه صیادی از مشاغل قدیمی در عمان هستند که رگه هایی از این مشاغل در بازار قدیم مطرح کاملا به چشم میاد.

هنگام قدم زدن در بافت سنتی بازار و کلا در بیشتر اماکن ، مواجه میشین با نگاههایی که به سوی شما دوخته شده..خیلی از مواقع این نگاهها کاملا بصورت زل زده و  مستقیم هست تا جاییکه اگر شناخت قبلی نسبت به مردم این منطقه نداشته باشین امکان داره بهتون بر بخوره... در کل در عمان مردم چه مرد و چه زن علاقه زیادی دارن به اینکه به توریستها نگاه های عمیقی داشته باشن!! بعضی مواقع از شدت نگاههایشان خنده تون میگیره .. نگاه این مردم بیشتر از روی کنجکاویه و مثل نگاههای یک بچه میمونه و معمولا آزار دهنده نیست.

در سایتهای معتبر گردشگری ، این موضوع رو بیان کردن که "مردم عمان کاملا خیره بهتون زل خواهند زد ، هر چند این نگاه کاملا بی منظوره و واهمه ای نداشته باشین" 

چه به لحاظ برخوردهای اجتماعی در داخل شهرها و چه به لحاظ سیاسی عمان کشور امنی هست و مطلقا احساس ناامنی نخواهین داشت سالهاست با توجه به شرایط خاص سیاسی عمان امن ترین کشور خاورمیانه محسوب میشه.

خیابانهای منظم و خلوت با حاشیه فضای سبز و وجود ابنیه های نوساز با معماری سنتی که عموما سفید رنگ هستن باعث میشه ، در صورتیکه هوای مناسبی باشه ، پیاده رویهای طولانی در  مسقط داشته باشین . این موضوع باعث  شد که  روز بعد فاصله چهار کیلومتری هتل به سمت مسجد سلطان قابوس که دارای همین مشخصاته رو پیاده طی کنم .. به نوعی مهمترین و معروفترین جایی که در مسقط باید دید ، مسجد بزرگ و معروف سلطان قابوس هست . بنای بزرگ و زیبای این مسجد در منطقه غربی شهر مسقط و در ضلع جنوبی اتوبان قابوس قرار داره و سال ساختش مربوط به 2001 میلادی ، این بنا به نوعی یک مثال برجسته از معماری مدرن اسلامیه که مورد توجه معماران دنیاست. جالب اینجاست که معماری بخشهایی از این مسجد معروف رو یک ایرانی(هرمزگانی) بعهده داشته .

تا چند سال پیش بزرگترین فرش جهان که حاصل هنر فرشبافان ایرانی بود به همراه بزرگترین لوستر کریستالی دنیا در این مسجد نصب شده بود که روزانه توریستهای زیادی رو به سمت خودش میکشوند (در حال حاضر بزرگترین فرش دنیا در  مسجد زاید در ابوظبی فرش شده که اونم حاصل هنر فرشبافان ایرانیه)  . ساعت بازدید توریستها از این مسجد هشت تا یازده صبح ،  خوردن و آشامیدن و حضور بدون حجاب خانمها و ورود کودکان زیر ده سال به این محل ممنوعه.

بطور خلاصه ، جغرافیای مسقط در منطقه ای کوهستانی که شامل کوههای کم ارتفاع و صخره ای هست قرار داره ، این صخره ها در بیشتر جاها تا دریا کشیده شدن و این موضوع باعث شده که در بیشتر قسمتهای شهر خلیج های صخره ای ایجاد بشه. اتوبانها و خیابانهای شهر در لابلای این صخره ها و کوههای کم ارتفاع قرار دارن و بیشتر بصورت مدور در گوشه و کنار شهر امتداد دارن.. از این جهت شاید مسقط شبیه هیچ شهر دیگه ای نباشه و کاملا منحصر به فرد...

به لحاظ پوشش ظاهری مردها لباس بلند و تمیز سفید و کلاهی به سر دارن که کوما نامیده میشه ، خیلی مواقع نقش و نگار و کیفیت کلاه معرف طبقه اجتماعی افراد محسوب میشه و زنان اکثرا دارای حجاب کامل و عبای عربی هستند ، هر چند حجاب برای خانمها  در این کشور به هیچ وجه اجباری نیست.

 در خصوص غذا ، بصورت معمول قیمت مناسبی داره و مثل خیلی از کشورهای دیگه ست  ولی برای اقامت باید هزینه بیشتر از حد معمول کشورهای دیگه در نظر بگیرین.

همونطور که در قبل نوشتم ، مردم عمان محترم و برخورد بسیار خوبی با توریستها دارند و از هر حیث در این کشور احساس امنیت خواهید کرد هر چند در هر سفری احتیاط شرط عقله.

سفر عمان

سفر مسقط

سفرنامه روح اله بلوچی

@rooha baloochi

t.me/roohabaloochi

Roohollah Baloochi

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزانه یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 19:03

جالبه سفرنامه شما مربوط به سال ۱۳۹۸ هست و نوشتید هر ریال عمان هزار تومان و امسال یعنی ۱۴۰۱ که من سفرنامه تون رو خوندم هر ریال عمانی شده ۸۳ هزار تومان!!!!!! زیبا نیست؟؟؟؟

سلام. اون زمان هم ده هزارتومان بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد